In deze brief aan de nieuwe Vaste Kamercommissie voor OCW vraagt VOS/ABB samen met de collega-profielorganisaties Verus, VGS, VBS en ISBO aandacht voor een pedagogisch perspectief op onderwijs als basis voor het onderwijsbeleid.
De profielorganisaties pleiten voor een betere balans tussen persoonsvorming, kwalificatie en socialisatie. Ook dringen ze aan op meer vertrouwen en ruimte voor onderwijsprofessionals. Daarbij gaat het er niet primair om leerlingen de gewenste opbrengsten te laten produceren, maar om hun te bieden wat zij in hun context en met het oog op hun brede ontwikkeling nodig hebben. Onderwijsbeleid, zowel van de overheid als van scholen en hun besturen, moet gericht zijn op het faciliteren van leraren om hun werk op deze manier te doen.
In de brief benoemen de profielorganisaties ook de meest urgente problemen in het onderwijs:
- De aanhoudende en ongelijk verdeelde lerarentekorten.
- De dalende onderwijsprestaties in taal en rekenen/wiskunde
- De kansenongelijkheid en sociale segregatie in het onderwijs.
Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, zo staat in de brief, zijn gerichte en samenhangende ambities en structurele lange-termijnbekostiging noodzakelijk.