Uitgeverijen bleven jarenlang leesmethodes verkopen waarvan bekend was dat die de leesvaardigheid niet bevorderden en basisscholen blijven die methodes gebruiken. Dat melden het onderzoeksjournalistieke platform Investico, weekblad De Groene Amsterdammer en dagblad Trouw op basis van eigen onderzoek.
Zij brengen de resultaten in verband met het recente PISA-rapport, waarin staat dat dat 15-jarige leerlingen in het Nederlandse voortgezet onderwijs gemiddeld genomen steeds slechter presteren, onder andere op het gebied van lezen. De oorzaak ligt volgens hen in het besluit in 2006 om in de taalvakken onderscheid te maken tussen spelling, begrijpend lezen en technisch lezen.
Begrijpend lezen dat bestaat kort gezegd uit het aanleren van leesstrategieën. Dit blijkt er maar zelden toe te leiden dat kinderen aantoonbaar beter gaan lezen. Uit sommige onderzoeken komt zelfs een negatief effect naar voren. Toch blijven scholen en uitgeverijen op deze manier werken, melden Investico, De Groene Amsterdammer en Trouw.