Een groep wetenschappers pleit in de Volkskrant voor een landelijk onderwijsplan om de leerresultaten te verbeteren. Directe aanleiding voor hun pleidooi is het recente PISA-rapport, waarin staat dat leerlingen in Nederland gemiddeld steeds slechter presteren op met name lezen, rekenen-wiskunde en natuurwetenschappen.
De wetenschappers focussen op vier punten:
- Versterking vakmanschap
- Investeren in kennisrijk onderwijs
- Hoge verwachtingen
- Integraal beleid
Groter vakmanschap wordt beschouwd als het belangrijkste punt. ‘Investeer in de kwaliteit van de lerarenopleidingen en creëer een academie voor schoolleiders. Betaal leraren en schoolleiders goed en beloon experts onder hen. Versterk hun professionalisering. Zorg dat je effectieve aanpakken en bruikbare wetenschappelijk inzichten voor kwaliteitsverbetering makkelijk kunt vinden’, zo schrijven de wetenschappers.
Zij vinden ook dat kennisoverdracht weer centraal moet komen staan op scholen. Bovendien zouden scholen hoge verwachtingen moeten hebben van álle leerlingen. Bij het vierde punt – het integrale beleid – merken zij op dat onderwijs, jeugd, zorg, wonen en sociale zaken moeten worden geïntegreerd.