Naar schatting 700.000 leerlingen van 13 tot en met 18 jaar kunnen de snelle opkomst van artificial intelligence niet bijbenen. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Netwerk Mediawijsheid.
Programmadirecteur Mary Berkhout-Nio van Netwerk Mediawijsheid benadrukt dat door de snelle ontwikkeling van technologieën als ChatGPT mediawijsheid belangrijker is dan ooit en verder gaat dan alleen digitale vaardigheden. ‘Het gaat om grip hebben op complexe zaken die om je heen gebeuren, om bij te blijven en mee te kunnen komen. Het is cruciaal dat er geen kloof ontstaat, dat we elkaar blijven begrijpen. Dat vergt een leven lang leren, kritisch denken en actieve betrokkenheid met media.’
Minder productief en ongezond
Uit het onderzoek blijkt ook dat 43% van de jongeren zichzelf door hun mediagebruik minder productief vindt in het dagelijks leven dan zij zouden willen (onder volwassenen is dit 18%). Ruim de helft (53%) geeft aan dat zij hun gedrag niet kunnen aanpassen als hun mediagebruik ongezond wordt (onder volwassenen is dit 41%). Ruim drie op de vijf jongeren (62%) bespreekt dit probleem niet met anderen.
Voorzitter Jeroen Jansz van de Wetenschappelijke Raad Mediawijsheid, die tevens hoogleraar is aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, vindt dit zorgwekkend. ‘Recente onderzoeken tonen aan dat bijna de helft van de jongeren worstelt met hun zelfbeeld als gevolg van mediagebruik. Mediawijsheid speelt hier een cruciale rol, en met de juiste kennis en vaardigheden kan een betere digitale balans worden gevonden, samen met een gezondere omgang met media.’
Jubileumsymposium BRAINS
Het VOS/ABB-jubileumsymposium BRAINS op 28 november in Houten gaat over de invloed van AI op het onderwijs en het (kinder)brein. Aan ons symposium werken AI-expert Remy Gieling en ‘hersenprofessor’ Erik Scherder mee. Wij organiseren dit congres vanwege ons 25-jarig jubileum.
Deelname is gratis!