Eerst was er in het onderwijs vooral angst voor ChatGPT en andere vormen van artificial intelligence (AI), nu komen steeds meer scholen in de ontdekkingsfase terecht. Daarover heeft De Standaard onlangs een artikel gepubliceerd.
De Vlaamse krant laat onder anderen Guy van Gestel aan het woord. Als leraar Engels van de openbare Campus Fenix in Grimbergen maakt hij zijn examens bijna helemaal met ChatGPT. ‘Als leraar kun je na al die jaren geen originele vragen blijven verzinnen. AI komt met frisse voorstellen. Wie goeie vragen stelt, kan gemakkelijk examenvragen, oefeningen en teksten genereren’, aldus Van Gestel.
Hij vertelt dat leraren op zijn school eerst in paniek waren over de opkomst van AI en dat sommigen nog steeds vinden dat leerlingen ermee ‘valsspelen’, maar volgens hem moet het onderwijs zich er gewoon aan aanpassen. ‘Ik vergelijk het met de hulp van een vader, moeder, broer of zus. Alleen is deze een pak intelligenter én toegankelijker.’
Dicky Antoine, leraar Nederlands van Atheneum Brugge, laat leerlingen met AI spelen. ‘Voor onze leerlingen schrijft ChatGPT te goed’, zegt hij in De Standaard. ‘Het valt meestal op als ze het gebruiken. Je kunt je daaraan ergeren, maar je kunt het ook inzetten om je eigen taken beter en slimmer te maken.’ Zo laat hij leerlingen nu tijdens het debatteren argumenten vragen aan ChatGPT, die ze vervolgens moeten ontkrachten.
Andries Valcke, hoofdadviseur digitale innovatie van GO! (onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap), schrok aanvankelijk van artificial intelligence, maar verwondert zich inmiddels over wat het allemaal kan, bijvoorbeeld bij het maken van multiplechoicevragen. ‘Je geeft zelf het correcte antwoord in en vraagt de chatbot drie logische, maar foute antwoorden toe te voegen’, zo citeert de Vlaamse krant hem.
Jubileumsymposium BRAINS
VOS/ABB organiseert in het kader van het 25-jarig het jubileumcongres BRAINS over kansen en risico’s van artificial intelligence voor het onderwijs en het kinderbrein. Aan dit symposium op 28 november in Houten werken AI-expert Remy Gieling en ‘hersenprofessor’ Erik Scherder mee.
Deelname is gratis!