Onderwijsminister Dennis Wiersma is tegen het plan van Amsterdamse schoolbesturen om vanwege het voortdurende lerarentekort niet meer met een vaste bevoegde leerkracht voor de klas te werken. Dat heeft hij in de Tweede Kamer laten weten.
Het Parool meldde dat Amsterdamse schoolbesturen die verenigd zijn in het Breed Bestuurlijk Overleg (BBO) het onderwijs vanwege het grote en voortdurende lerarentekort in de hoofdstad op een andere manier willen gaan organiseren. Een vaste bevoegde leerkracht voor de klas is volgens hen niet meer haalbaar. Daarom willen ze dat wisselende professionals, zoals kunstenaars, accountants en musici, het onderwijs gaan verzorgen. De bevoegde leerkracht zou daarbij een coördinerende rol kunnen vervullen, is de gedachte.
Klassieke beeld verdwijnt
De lokale krant citeerde bestuurder Marton de Pinth van Stichting Innoord voor openbaar primair onderwijs in Amsterdam-Noord: ‘Het klassieke onderwijsbeeld waarin we een leerkracht voor één klas zetten, gaat verdwijnen. We zijn ouders er ook al gestaag op aan het voorbereiden en willen nu ook aan de stad vertellen wat er gaat veranderen.’
De Algemene Onderwijs (AOb) liet direct weten fel gekant te zijn tegen het plan. Hoofdbestuurder Thijs Roovers van de AOb liet aan Het Parool weten het ‘schandalig’ te vinden. Volgens hem gooien de besturen hiermee ‘de handdoek in de ring’. Roovers vindt dat er voor elke klas in Amsterdam een bevoegde leerkracht moet, zonder er overigens bij te vertellen hoe dat volgens hem kan worden gerealiseerd.
Basis voor de toekomst
Ook minister Wiersma heeft duidelijk zijn afkeuring laten blijken, zo bleek tijdens een debat in de Tweede Kamer. ‘Op school leg je de basis voor de toekomst. Ik heb echt de overtuiging dat die valt of staat met een goede en vaste leerkracht, met één gezicht dat je de basis bijbrengt, dat je helpt en voor jou het verschil kan maken (…).’
Als het plan van de Amsterdamse schoolbesturen realiteit wordt, dan worden leerlingen volgens de minister geconfronteerd met ‘een continu wisselende pool aan gezichten’. Dat noemde hij ‘absoluut niet wenselijk’.
Hij zei ook dat hij is geraakt door de werkwijze van de Amsterdamse schoolbesturen, omdat die het plan volgens hem niet in samenspraak met ouders, leerlingen en leraren hebben opgesteld. Plannen, zo benadrukte de minister, moeten altijd met alle betrokkenen goed worden afgestemd.