Drie dagen in de week voor de klas en de andere dagen thuis bij de kinderen of tijd voor jezelf of voor een studie. Werken in het onderwijs vraagt veel en parttime lesgeven is voor veel leerkrachten dan ook ideaal. Maar er zijn ook nadelen. Magazine Naar School van VOS/ABB sprak vier leerkrachten die van fulltime naar parttime gingen.
Een van deze leerkrachten is Belinda van den Berg, leerkracht in groep 8 van openbare basisschool De Esch in Rotterdam. ‘Ik heb twee dochters van 11 en 13 en die hebben mij best wel nodig in groep 8 en in de tweede klas. Maar door de nood in het onderwijs – ook op deze school – heb ik in goed overleg met thuis afgesproken dat ik drie dagen werk’, vertelt ze in het decembernummer van Naar School.
Hiervoor had ze twee banen, een in het onderwijs en een daarbuiten. Toen de kinderen kwamen, was de keuze wie parttime ging werken, snel gemaakt, vertelt Van den Berg. ‘Het klinkt misschien een beetje ouderwets, maar mijn man kan niet parttime werken en ik heb geen kinderen om ze vervolgens alleen maar naar de bso te sturen.’
Als haar dochters ouder zijn, ziet ze zichzelf mogelijk weer fulltime voor de klas staan. ‘Het is namelijk een stuk rustiger als je overal zelf verantwoordelijk voor bent en niet alsmaar hoeft te overleggen. Je duo-partner kan nog zo goed en nog zo lief zijn, maar je moet toch weer die overdracht doen en opschrijven wat er is gebeurd. Dat kost tijd en energie die je niet in andere zaken kunt stoppen.’