De SGP in de Tweede Kamer wil opheldering van onderwijsminister Dennis Wiersma over diens afwijzing van diverse initiatieven voor met name nieuwe middelbare scholen. Een van die initiatieven betreft een nieuwe openbare school voor voortgezet onderwijs in Kerkrade. Ondanks het feit dat dit initiatief uitblinkt op het gebied van burgerschap, heeft Wiersma het op advies van de Inspectie van het Onderwijs juist op dat punt afgewezen. De gemeente Kerkrade gaat hiertegen in bezwaar.
VOS/ABB ondersteunt het initiatief in Kerkrade voor de openbare middelbare school Het Martin Buber. Mr. Ronald Bloemers van VOS/ABB is er actief bij betrokken en adviseert de gemeente Kerkrade. Hij snapt niet dat de minister op advies van de inspectie deze aanvraag heeft afgewezen.
‘De minister stelt dat uit de aanvraag niet zou blijken dat de initiatiefnemer voldoet aan de leerdoelen op het gebied van burgerschap. Daar verbaas ik mij enorm over, omdat wij bij VOS/ABB wat betreft burgerschap juist een lichtend voorbeeld zien in dit initiatief. Het hele onderwijsconcept is eraan opgehangen en het past in de integrale benadering die de overheid voorstaat.’
Bloemers vindt dat de minister (en de inspectie die hem adviseert) heeft nagelaten een uitgebreide onderbouwing te geven waarom de benadering van Het Martin Buber niet goed zou zijn. ‘Het stuitende is dat de minister onlangs nog concludeerde dat voor basisvaardigheden als burgerschap nog helemaal geen onderwijsdoelen zijn geformuleerd. Met de aanvraag is kennelijk niet goed door het burgerschapshoepeltje gesprongen, maar doordat er geen doelen zijn geformuleerd, kun je niet weten door welk hoepeltje je moet…’
Burgerschapsvorming beoordelen
In zijn vragen aan de minister uit Tweede Kamerlid Roelof Bisschop van de SGP in andere bewoordingen dezelfde kritiek. Hij wil van de minister weten welke lijst van elf bouwstenen de inspectie gebruikt voor het beoordelen van burgerschapsvorming. Hij wil ook weten waarom deze lijst niet te vinden is in het Advieskader.
Verder vraagt hij Wiersma wat diens reactie is op de kritiek dat de inspectie een veel te gedetailleerde uitwerking van het burgerschapsonderwijs vraagt voor de fase waarin de initiatieven zich bevinden. ‘Hoe zijn zulke concrete eisen op een geloofwaardige manier te herleiden tot het wettelijk kader?’, aldus Bisschop.