Leraren spelen een sleutelrol in het aanpakken van pesten, maar voelen zich hier vaak onvoldoende toe in staat. Dat zegt onderzoeker Marloes van Verseveld, die voor haar promotie aan de Universiteit van Amsterdam onderzocht hoe leraren kunnen worden versterkt door middel van een schoolbreed anti-pestprogramma.
Uit gesprekken met leraren kwam volgens haar naar voren dat zij in de praktijk tegen problemen aan lopen. zo vinden ze het lastig om verborgen vormen van pesten te herkennen, zoals digitaal pesten in whatsapp-groepen. Ook vinden ze het moeilijk om op basis van vaak tegenstrijdige verhalen in te schatten of er sprake is van een pestsituatie.
Ook het aanpakken van hardnekkige gevallen van pesten bij leerlingen met sociaal-emotionele problemen vinden veel leraren lastig. Dat geldt ook voor het vinden van oplossingen met ouders van leerlingen die betrokken zijn bij pestsituaties.
‘Leerkrachten missen tijd en vaardigheden hier goed mee om te gaan en hebben meer ondersteuning nodig, vooral startende leerkrachten’, aldus Van Verseveld. Uit haar onderzoek blijkt dat antipestprogramma’s effectief kunnen zijn als leraren in alle onderdelen daarvan een rol hebben.
https://vimeo.com/564027067