‘Afstandsonderwijs onder regie van de school, gestructureerd via een methode, levert veel meer op dan we een paar maanden geleden dachten,’ stelt voorzitter Rinda den Besten van de PO-Raad in Vrij Nederland (VN).
Zij vindt het volgens VN de moeite waard om te kijken wat er van de ervaringen met online onderwijs op afstand in de coronacrisis kan worden geleerd: ‘Bijvoorbeeld dat je het inzet als een kind dreigt uit te vallen, om welke reden dan ook. Maar het zou altijd om een tijdelijke oplossing gaan. De school heeft ook een heel belangrijke sociale component, namelijk het leren omgaan met elkaar. Je leren concentreren met anderen om je heen is daar ook een onderdeel van.’
VN sprak ook met emeritus hoogleraar onderwijskunde Sjoerd Karsten van de Universiteit van Amsterdam. Hij krijgt veel mailtjes van ouders die vragen hoe ze met de school kunnen regelen dat ze zelf meer les mogen geven. ‘Vroeger zag je dat de ouders die voor thuisonderwijs kozen, (…) dit deden vanuit religieuze motivatie. Nu zie je steeds vaker dat ouders ook naar thuisonderwijs of afstandsonderwijs kijken omdat ze zien dat hun kind op school tekort wordt gedaan’, aldus Karsten.
Kansenongelijkheid
Voorzitter Abdelhamid Idrissi van Stichting Studiezalen in Amsterdam ziet volgens VN het risico van toenemende kansenongelijkheid dat aan online onderwijs op afstand kan kleven. ‘Kinderen van welgestelde ouders zullen in deze periode misschien excelleren, maar de kinderen die het al moeilijk hadden krijgen het alleen maar moeilijker’, zo citeert VN hem.