Iedereen die bij onderwijs en opvoeding betrokken is, moet alles op alles zetten om kinderen meer te laten lezen. Dat vinden de Onderwijsraad en de Raad voor Cultuur. Zij hebben het adviesrapport Lees! uitgebracht.
Jongeren lezen steeds minder en doen dat bovendien met minder plezier. Dat heeft volgens de raden maatschappelijke gevolgen. ‘Ze lezen weliswaar volop korte tekstjes – berichten op hun smartphone of samenvattende stukjes in schoolboeken – maar besteden minder tijd aan ‘diep lezen’: het geconcentreerd lezen van langere teksten of boeken. Mede hierdoor gaat hun leesvaardigheid achteruit. Dat heeft gevolgen voor hun functioneren op school en in de samenleving – en uiteindelijk ook voor het functioneren van onze samenleving als geheel.’
De raden pleiten daarom voor een leesoffensief. ‘Niet alleen leraren van alle sectoren van het onderwijs moeten daarbij betrokken worden, maar ook ouders, pedagogisch medewerkers in de kinderopvang, schoolmediathecarissen, bibliotheekmedewerkers en onderwijsassistenten. Een krachtige samenwerking tussen deze actoren is nodig, waarbij ook de rijksoverheid een belangrijke rol heeft.’
In het adviesrapport staan drie aanbevelingen:
- Voer een krachtig en samenhangend leesbeleid
- Zorg voor een rijk leesaanbod
- Breng een leescultuur tot stand