Leraren beschikken over de vaardigheden om ICT didactisch optimaal in te zetten voor het leerproces. Deze en andere ambities staan in de Digitaliseringsagenda van het primair en voortgezet onderwijs.
In de Digitaliseringsagenda staan de speerpunten, ambities en activiteiten die de komende jaren richting moeten geven aan digitalisering in het onderwijs:
- leraren, schoolleiders en bestuurders innoveren door samen en met anderen
te leren;
- leerlingen en leraren zijn digitaal geletterd;
- digitale leermiddelen werken voor de gebruiker;
- infrastructuur is veilig, betrouwbaar en toekomstvast;
- ethiek van digitalisering in het onderwijs heeft structurele aandacht.
‘Leraren houden tijd over’
Onderwijsminister Arie Slob schrijft in een begeleidende brief aan de Tweede Kamer dat ‘doordachte digitalisering kan helpen bij het creëren van tijd en ruimte voor leraren in tijden van werkdruk en lerarentekort’. Hij verwijst daarbij naar digitale toepassingen die leraren kunnen benutten om de voortgang van hun leerlingen te volgen. Zo houden ze volgens Slob tijd over om beter in te spelen op de behoeften van al hun leerlingen.
Ook schoolbesturen die vanuit hun eigen onderwijskundige visie doordachte keuzes maken over de inzet van ICT in hun onderwijs kunnen hiervan de vruchten plukken, schrijft Slob. Zij moeten dan volgens de minister wel kunnen rekenen op ‘landelijke ondersteuning voor benodigde randvoorwaarden, zoals voorzieningen en standaarden voor een veilige toegang tot internet’.