Voor meer economische groei op de lange termijn is een breed en ambitieus actieplan nodig voor beter en toekomstbestendig onderwijs. Dat stelt secretaris-generaal Maarten Camps van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat in een artikel in vakblad Economisch Statistische Berichten.
Hij wijst erop dat de gemiddelde resultaten van leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs geleidelijk afnemen, dat toptalent zich minder goed ontwikkelt en dat de kwaliteitsverschillen tussen scholen toenemen. Tevens noemt hij in zijn artikel de opkomst van particuliere scholen en studiebegeleiding. Die opkomst is volgens hem een signaal dat erop wijst dat de kwaliteit van het reguliere onderwijs onder druk staat. Bovendien werkt deze ontwikkeling kansenongelijkheid in de hand.
Het onderwijs heeft een brede opdracht, zo vervolgt Camps. ‘Een van de doelen is het aanbieden van kennis en vaardigheden waarmee leerlingen worden voorbereid op de volgende stappen in hun leven, waaronder het uitoefenen van een beroep. In een economie die sterk verandert, is dit een belangrijke uitdaging.’
Camps signaleert dat het onderwijs hier niet snel genoeg op anticipeert. Daarom is er volgens hem een breed en ambitieus actieplan nodig voor snelle verbetering en vernieuwing.