Ter gelegenheid van de presentatie van het nieuwe boek ‘Diagnosedrift’ is er op woensdagavond 31 oktober in Amsterdam een debatavond over labelcultuur in het onderwijs.
Journalist Sanne Bloemink is voor haar boek op zoek gegaan naar de oorzaken en gevolgen van het toenemende aantal diagnoses in het onderwijs. Ze sprak met ouders, leraren, psychiaters en andere experts en ontdekte dat het versmallen van de grenzen van ‘wat normaal is’ grote gevolgen heeft.
Steeds meer psychiatrische diagnoses
Enkele deskundigen die in het boek aan het woord komen, nemen deel aan het debat op 31 oktober. Zij spreken over het stijgende aantal psychiatrische diagnoses en de vele toegekende labels als dyslexie en hoogbegaafdheid en vragen zich af: waar komt deze explosie vandaan?’ De sprekers zijn Floor Scheepers, hoogleraar innovatie in de GGZ en hoofd van de afdeling psychiatrie in het UMC Utrecht, Trudy Dehue, emeritus hoogleraar Theorie en geschiedenis van de psychologie aan de Universiteit Groningen en Bert Wienen, psycholoog en onderwijskundige, die promotieonderzoek doet naar de rol van diagnoses in het onderwijs.
De boekpresentatie met debat in Spui25 duurt van 20 tot 21.30 uur en is gratis toegankelijk, maar aanmelden is wel noodzakelijk. Meer informatie en aanmelden
Passend onderwijs zonder diagnoses
VOS/ABB heeft in het oktobernummer van magazine Naar School! aandacht besteed aan een openbare basisschool die weigert diagnoses te stellen. Het is de Nieuweschool in Panningen, waar elk kind passend onderwijs volgt zonder een label opgeplakt te krijgen. Bovendien scoort deze school een extreem laag ziekteverzuim onder het personeel. Lees het artikel ‘Passend onderwijs kan slagen’ uit Naar School! nr 15.