Passend onderwijs gaat nu te veel over bestuurlijke constructies en te weinig over de vraag wat het beste is voor leerlingen. Dat benadrukt onderwijsminister Arie Slob.
‘Bij passend onderwijs moet het kind voorop staan, niet het systeem. Om dat te bewerkstelligen wil ik verbeteringen in de systematiek van passend onderwijs aanbrengen’, aldus de minister in een brief aan de Tweede Kamer.
Een verbetering die Slob nastreeft, is dat passend onderwijs veel meer wordt neergelegd bij leraren, schoolleiders en ouders. Dat wil hij doen ‘door hen vaker inspraak te geven in de vormgeving van passend onderwijs en tegelijkertijd administratieve lasten te beperken’.
Om de betrokkenheid van leraren, schoolleiders en ouders te vergroten, komt hij met meer informatievoorziening over passend onderwijs. Tevens komt er voor hen meer zicht op de besteding van het geld dat ervoor beschikbaar is.
Ook wil hij ‘de taken, verwachtingen en governance van samenwerkingsverbanden aanscherpen, zodat voor ouders duidelijker is waar zij terecht kunnen, maar ook wat zij van scholen en samenwerkingsverbanden kunnen vragen en verwachten’.