De meeste ouders in Nederland en Vlaanderen vinden levensbeschouwing, burgerschapsvorming en diversiteit belangrijke thema’s die op school aan bod moeten komen. Dat blijkt uit onderzoek van de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO) en de Vlaamse ouderkoepel KOOGO.
Uit de reacties van ouders in Vlaanderen blijkt dat zij aandacht voor levensbeschouwing, burgerschapsvorming en diversiteit belangrijk vinden voor de ontwikkeling van hun kinderen tot mondige burgers. Ook zien ze de school als een plaats van ontmoeting waar hun kinderen leren omgaan met verschillen en waar ze in contact komen met verschillende visies en opvattingen.
Het onderzoek is vrijdag in Helmond gepresenteerd tijdens een expertmeeting over het openbaar onderwijs in Nederland en Vlaanderen. Deze bijeenkomst werd georganiseerd door VOS/ABB en de Vlaamse zuserorganisatie OVSG.
U kunt het Nederlandse deel en het Vlaamse deel van het onderzoek downloaden.
Kernwaarden en neutraliteit
De expertmeeting werd geopend door directeur Hans Teegelbeckers van VOS/ABB en zijn collega Patriek Delbaere van OVSG. Zij gaven een duopresentatie over de kernwaarden van het openbaar onderwijs in Nederland en de beginselverklaring van neutraliteit in Vlaanderen. Ze legden daarbij een link met burgerschapsvorming en levensbeschouwelijke onderwijs en gingen in op verschillen tussen Nederland en Vlaanderen.
Onderzoeker Goedroen Juchtmans van Katholieke Universiteit Leuven gaf een lezing over levensbeschouwelijke diversiteit in de klas.
Workshops
In het tweede deel van de expertmeeting waren er verschillende workshops:
- Nieuwe vormen van godsdienstig en humanistisch vormingsonderwijs – Tamar Kopmels
- Dialoog School – Tom Schoemaker, pabo Arnhem
- Goedemorgen op school – Anke Brokerhof, uitgeverij Creathlon
- Ouders geven lessen religieuze en humanistische vorming – Amelie Aernouts, jenaplanschool Lieven Gevaert/De Zolder in Mortsel
- Eerste Kinderrechtenschool van België – Micha de Brie, freinetschool Het Prisma in Gent